Skrivkramp!!

Bakgrund: Jag ska skriva en artikel som ska publiceras på universitetets webbtidning. Grundinstruktionen ser ut såhär:

"Du skall skriva en artikel som beskriver en företeelse som har en estetisk och/eller kulturell anknytning och som samtidigt anknyter den undervisningssituation du kommer att arbeta inom och/eller de barn i den ålderskategori som finns där."

Och det står totalt still i huvudet! Jag blir FAN inte förlöst! Jag måste komma på ett ämne, sen kan mina magiska skrivarfingrar börja arbeta ordentligt, men det är starten som inte vill komma till mig. Gah!

På tal om skoskav, gårdagen var fan det mest surrealistiska som jag, Åsa och Maja någonsin varit med om! Fy fan vad upplyftande när man får sina fördomar tillintetgjorda så totalt! Döm inte hunden efter håren, som man brukar säga....

Electra ska valpa denna veckan. Jag längtar så jag blir sjuuuuk!

Vårplantering

Var uppe hos Pelle och planterade vårblomster på hans grav idag. Så vackert. Och alla Star Wars gubbarna sitter fortfarande kvar, trots snart fyra års väder och vind.

Var länge sedan jag var på kyrkogården. Ibland får jag fåligt samvete för det. Men jag vet att Pelle vet, att jag inte behöver vara vid hans grav för att tänka på honom. För det gör jag. Konstant.

Nu, med två folköl och en processlogg avklarade, är det dags för sängen. En natt till utan mina killar, hur fan ska det gå : P? Och i morgon morgon, hemligt hemligt!

image77

The Force is strong with you!

Torsdag 26 april

Så här började min dag, kl 07.30 på morgonen

136508-75136508-74136508-73136508-76

Finns inget underbarare än att sitta på en brygga under morgonens timmar och lyssna på tystnadens alla ljud.


Live from Karlstad!

Wohoo!!!! Har äntligen fått det trådlösa nätverket att fungera på hotellrummet! Tredje gången gillt, som man säger!!!

OMFG

Ååååh, det låter som nån jag känner ; )

TACK!

Tack alla som firade min födelsedag med mig igår! Vilka fina presenter, vilken trevlig stämning, vilka UNDERBARA människor ni är! Och kul att tacopajerna blev så uppskattade, jag slet i mitt anletes svett med dem hela förmiddagen! (ett litet förlåt igen till Madilyn, jag var diskriminerande mot vegetarianer, sorry! Salladen smakade bra : P?)

Och så jävla underbart att inte behöva stressa runt på något uteställe, utan bara sitta i lugn och ro (nåja, jag var väl liiite stressad som festens värdinna :P) i päronens uterum och njuta av försmak av sommaren.  En salig samling av många vänner, lite släkt och några barn, kan det bli bättre? Och rödvinet var gudomligt gott, minus då mina jävla blå kärringtänder och vinläppar... hur FAN kan det absorberas så mycket??

Gårdagens pluspoäng måste dock delas ut till darling Björn, som trotsade all logik och aprilnattens kyla då han cyklade från vårt hood hem till mina föräldrar kl ett på natten, bara för att komma och umgås med mig några timmar! Det e fan vänskap det! Lööööve that guy!

Snart ska jag hem o packa också, Karlstad i morgon t.o.m onsdag..... Med jävla DANS!! Ni som känner mig vet ju ungefär hur dansant och smidig jag är, så håll tummarna för mig på tisdag att jag inte bryter ett ben eller två....

Nä, kanske ska göra lite chokladfondue ?

Divine justice!

Alltså, kan det bli mer klockrent??

Artikel från
GT

Dekadens

Torsdag kväll, ett glas rött, Frank Sinatra på stereon..... Gaddammit vad underbart!


Insändningsuppgift 1 Drama

Lärar/ledarrollen för mig är som någonting otroligt viktigt, men som inte är för alla. Tyvärr finns det de som inte passar in i lärarrollen, hur mycket erfarenhet och kunskaper de än har. De har helt enkelt inte de ledarkunskaper som krävs för att få elever att lyssna på dem och ta till sig det de vill ha sagt.


 

Dock tycker jag inte att en ledargestalt är någonting man behöver födas till. Visst har alla mer eller mindre ledaregenskaper redan från späd ålder, man ser tydligt redan i sandlådan vilka som är ledare och vilka som är följare. Men detta kan vid senare ålder ändras, genom att "följaren" övar, övar och åter övar på att på ett naturligt sätt ta över ledarrollen och få/våga dela med sig av sina kunskaper till andra på ett sådant sätt att folk lyssnar på en.

 


Detta är det absolut viktigaste för en lärare/ledare, enligt mig. Att veta hur man får folk att lyssna på en, att kunna engagera dem i det man vill ha sagt. Det krävs att man ska kunna övertala/"lura" folk att det man har att säga ÄR intressant, och därigenom väcka deras nyfikenhet och vilja att veta mer.

 


Att vara lärare ser jag som en otrolig viktig roll, med flera olika uppgifter, alla lika viktiga. Utvecklingen har ju blivit sån att från att ha varit som en maskin som bara rabblar årtal, siffror och händelser som ens elever ska lära sig, har lärarrollen blivit en kombination av uppslagsverk, kurator, domare, kompis, ställförträdande förälder och klagomur. Jag känner att i min roll som lärare vill jag vara ett tryggt inslag i mina elevers vardag, en vuxen att lita på och att kunna komma till om man behöver hjälp med vad det än kan vara. Jag är fullt medveten om att man inte kan ta på sig all världens bördor. Men jag känner också att det i dagens samhälle är alldeles för ont om vuxna människor som verkligen kan lyssna på eleverna, som visar ett sant intresse för vad de har att säga, och som kan agera utifrån en ställning av både lärare och jämnställd människa.

 


I min framtida yrkesroll som lärare vill jag försöka att engagera och intressera mina elever på delvis deras egna villkor. Jag vill inte bli ännu en av dessa stelbenta, korvstoppande, rabblande maskiner till lärare som vi har alldeles för många av ute i dagens skolor. I kurslitteraturen kan man läsa att redan Platon och Aristoteles hade samma tankar, att "det man lär sig under tvång och plåga inte fastnar lika bra som det man lär sig under lustfyllda former". Detta känner jag är en otroligt viktig tanke, särskilt idag då så många elever ser skolan som ett nödvändigt (eller i vissa fall onödigt) ont. Jag vill skaffa mig kunskapen att levandegöra fakta, att trigga en vilja att veta mer, att få skolan att bli någonting roligt och intressant som kräver lite tankeverksamhet på andra sätt än idag.

 


Det är här jag känner att drama kommer in i min yrkesplan på ett perfekt sätt. Jag vill lära mig så mycket användbara tekniker som möjligt som man kan använda i sitt dagliga skolarbete, vilket ämne man än har. Jag vill lära mig hur man kan få informationen att börja leva för ens elever, så de får ett mer djupgående intryck och förhoppningsvis med djuplodande kunskap än de skulle få om de bara satt och läste en text och sen arbetade med en stencil. Jag tycker att det är väldigt vackert formulerat i Dramabok(en) på sidan 90, där Friedrich Schillers tes sammanfattas: "Schiller menar emellertid att formdriften och den sinnliga driften förenas i leken. När barn leker blir det formade sinnligt och det sinnliga formande. I leken blir människan hel."

 


Även om jag kommer att läsa till gymnasielärare, så tror jag att man har en hel del att vinna genom att komplettera fackkunskaper med lek, eller med eget kreativt skapande om man hellre vill kalla det så. Jag håller fullt och fast med Louis Arnaud Reid när han påstod att det finns så lite utrymme för skapande i skolan. Även om han dog 1986, så stämmer det påståendet skrämmande väl även idag.

 


Jag håller även med Howard Gardner i hans teorier om att det finns olika sorters intelligenser. Tyvärr så finns det inte så många sätt att mäta dessa på, så oftast blir de flesta intelligenser åtsidosatta för förmågan att göra bra ifrån sig på prov eller vid andra tillfällen där man ska "mäta kunskap". Den logisk - matematiska intelligensen ligger långt före t.ex den kinestetiska sett ur samhällets ögon angående status. Men vad är det som säger att den ena intelligensen är att föredra framför den andra? Här anser jag att pudelns kärna ligger, vad gäller svårigheten inom läraryrket. Hur ska man kunna locka fram de "gömda" intelligenserna hos sina elever, hur ska man kunna få dem att inse att det finns flera olika sätt att vara bra på? Att kunna bygga upp sina elever, istället för att bryta ner dem genom känslan av att de inte är tillräckligt bra eller inte duger, bara för att de inte lyckades få ett högt betyg på något prov, är läraryrkets ständiga utmaning.

 


Jag tycker att det är svårt att hitta någon teoretiker i boken som jag inte håller med, då alla har rätt liksinnade uppfattningar, att leken, den egna kreativa processen och dramatisering är otroligt viktiga för inlärningen.   

 

I'm beginning to see the light

Fan, nu är jag sådär löjligt lycklig igen, utan någon större anledning! Min grund i livet, min lägenhet, min familj, mina djur, mina vänner..... Allt ihopkokat gör mig så sjukt glad!

Antidepressiva tabletter och terapi är FAN da shit! Allt är så geeöött just nu! Har rört upp all skit som ligger och jäser inom mig, kommit fram till massa bra slutsatser, och har nu äntligen förstått vad jag borde förstått under dessa fyra år....

Skulle bara få tummen ur röven och börja skriva på mina uppgifter nu också, så jag slipper sitta där sista dagen och stressa mig igenom allt : P.


♥ POM ♥

I was made for loving you baby
you were made for loving me
I can't get enough of you baby
Can you get enough of me?

Present från päronen

Mina gulliga föräldrar kom med en present till mig förut:

image72

Precis vad jag behövde! Min trofasta tjänare, min Rolfy dammsugare, har svikit mig. Och när man har två hårbollar boende hemma hos sig så behövs det dammsugas både högt och lågt minst en gång om dagen : P!

Min mamma gav mig ännu en present, en liten men mycket känslomässig sådan. Hon sa att hon var stolt över mig. Det värmde. Det värmde något otroligt.

Naturupplevelse

Var nyss ute i den närliggande skogen med hundarna. Då fick jag inte bara en, utan två upplevelser, nästan uppenbarelser.

Den första kom då vi efter en stunds promenad stannade i en glänta. Hundarna sprang lösa och snurrade runt, och jag satte mig ner på en sten för att titta på dem. Solen strålade och vinden blåste svagt. Det kändes och såg ut som om vi var ensamma i hela skogen.
 
Men när jag lät blicken vila mot marken en stund, så insåg jag hur fel jag hade. När jag hade vandrat med ögonen över hundarna och skogen, hade jag bara sett helheten, och inte detaljerna. Men när jag nu tittade ner i de vissnade löven och de lysande vitsipporna, så såg jag hur marken myllrade av myror. Myror som bar, myror som byggde, myror som bestämt vandrade mot ett utsatt mål och som inte skulle låta någonting stoppa deras framfart. 
Jag fascineras av myror. Ett så väloljat, välfungerande samhälle där alla drar sitt strå till stacken (pun intended....). De har sina förutbestämda mål i livet och hjälps alla åt att nå dit. De äger en kolossal styrka och ibland ett vildsint rovdjursbeteende, beroende på vilken sorts myror det är. Mitt ibland sina antenner och våldsamma tångliknande käkar, så är myror väldigt vackra varelser, egentligen.



Det andra jag såg, förundrade mig. En stor svart korp kraxade med jämna mellanrum från en trädtopp. Från början såg jag den inte, men helt plötsligt lyfte den från grenen och segelflög runt trädet. Då såg jag vad som fick korpen att kraxa. 

En kaja, inte ens hälften så stor som korpen, flög gång på gång fram till korpen och piskade den med sina vingar! När korpen landat igen, gjorde kajan inte mindre än sju utfall mot den, inte helt olikt en kamikazepilot! Den flög en bit ifån trädet, som för att ta sats, och slungade sedan sin kropp mot korpen för att komma åt att slå eller hacka mot den.

Jag vet inte vad det var som fick kajan att ge sig på denna så mycket större fågel, men jag gissar att det var ren föräldrainstinkt, att kajan hade ett bo med ägg i närheten och såg korpen som ett hot som med alla medel skulle undanröjas. Och så vitt jag vet så lyckades den, för det sista jag såg var korpen som flydde bortåt med kajan tätt efter sig, och det sista jag hörde var det allt mer avlägsna kraxet som jag antog korpen utstötte varje gång kajan fick in en fullträff. 


 

Here puppie puppie puppie!

Har ringt och mailat uppfödare runt om i Sverige nu... Och har fått ett riktigt positivt svar från en kennel som jag tycker låter OTROLIGT bra! Har jag riktig, riktig tur, så har jag en ny valp ca tre månader.... Hoppas!!



jag vet att du
inte vet vad du längtar till
men när sommaren kommer
så åker du vart du vill

när sommaren kommer
kanske vindarna blåser igen
och likgiltigheten
och stilltjen
som plågar oss än

försvinner en kväll
och vinet får ny smak igen
när sommaren kommer
bättre dar, min vän

Jag rear ut min själ, allt ska bort!

Fan vilken upprensning jag gjort, både mentalt och materiellt! Har rensat bland onda tankar och energivampyrer*, försökt att få lite ordning på loftet. Har även rensat bort ytliga kontakter som bara ställer till oreda i mitt liv. ALLT som suger energi ska väck, väck, VÄCK!

Jag har brutit mitt Internetberoende, mitt bloggberoende, mitt fikaberoende, mitt sexberoende, mitt partyberoende.... Och allt känns så lätt! Jag flyger, jag flyter, jag mår så bra! Jag har fått två inneboende (flyttat hem mina killar) och är på väg att köpa en ny valp. Längtar så jävla mycket efter att böra träna hund igen!

Kan jag hålla mig på denna nivån, så kommer  jag att vara sjukt tacksam och lycklig!

*ENERGIVAMPYRER:

* Stress
* Oro över framtiden
* Ångest
* BAKFYLLA
* Krångliga relationer / Folk som tar utan att ge
* Pengaproblem
* Dåligt samvete
* Orimliga krav
* Sviktande stolthet
* Ickevald ensamhet
* Slapphet
* Negativa tankar
* Självhat
* Oroa/Störa sig på någon annans beteende
* Självförledelse


Surprice, cockfags!

Happy Birthday to me!

Igår blev jag ett år äldre, ett år bättre!



Hurra för mig!

Eeeeh..... ok?

http://www.aftonbladet.se/vss/umea/story/0,2789,1039471,00.html

Suverän användning av skattepengar :P

Surmupp!

Alltså, hur grinig kan man bli? Och hur fel kan man tro? Miffojävel, get over yourself!


Best of luck to all my friends!

Utkast till processdagbok

Detta är mitt första utkast till den sjukt försenade processdagboken jag ska skicka in till Karlstad. Jag kommer fortsätta att peta i texten, lägga till och dra ifrån, men lägger ut texten för att ev få lite feedback. Hur låter det? Åsikter?

"Det som intresserade mig mest med litteraturen under dessa veckor var Svaleryds bok Genuspedagogik. Det är otroligt intressant att läsa om hur olika vi behandlar flickor och pojkar, även om vi tror att vi inte gör detta.



Det första jag tyckte var intressant är det som står om vad skolorna behöver göra för att stärka barnens tillit till sig själva:  Att synliggöra, problematisera och utveckla elevernas föreställningar och könsmyter, så att flickor och pojkar genom en ökad självinsikt kan välja sin framtid utifrån sin egen vilja och sina personliga intressen (Svaleryd, 2002). Just det här med självinsikt, egen vilja och personliga intressen finner jag så intressant, eftersom det väldigt ofta fortfarande är tabu för män att välja traditionella  kvinnoyrken - och intressen och vice versa. Det är de traditionella könsstrukturerna i samhället som sätter gränserna för vad gemene man anser vara kvinnligt och manligt.

 


Men ingen är egentligen tvingad att agera i enlighet med strukturerna. Det är bara det att det kostar på att gå emot dem ( Thomsson/Elvin-Nowak, 2003). Detta är ett otroligt sant påstående enligt mig. Om man väljer att överstiga "könsgränsen" så måste man räkna med att bli betraktad som annorlunda, konstig och kanske till och med lite hotfull. Folk skyr det som stiger utan för deras normala sfär, det som stiger utanför vad de anser vara normalt. Det är konstigt hur hårt bundet vi anser yrken och intressen vara till vårt kön, och till viss del även till vår sexualitet. Gångerna en man i ett kvinnligt yrke blivit utpekad att vara bögig, eller en kvinna i ett mansdominerat yrke blivit kallad manhaftig flata, går nog inte att räkna under en dags timmar. Redan från barndomen ha de flesta fått insupa samhällets oskrivna regler om vad man ska vara intresserad av, vad man ska jobba med och hur man ska bete sig utifrån vilket kön man tillhör.

 


Det jag tycker är skrämmande är hur tidigt dessa könsmönster indoktrineras i våra barn, vilket väldigt tydligt illustreras i citatet från Bronwyn Davies Frogs and snails and feminist tales (1989), där en endast treårig flicka redan är fullt medveten om att hon har fått en "pojkleksak" i present (en leksaksbil), att detta är något som inte passar till henne som flicka. Hon har även redan blivit invigd i det "rätta" kvinnliga beteendet att inte vara för rättfram i sin förklaring att det är fel sorts leksak givaren har köpt till henne, utan förklarar det på ett snällt sätt för att inte såra någons känslor. (Svaleryd 2002, s 19-20) Redan där visar hon att hon fått lära sig att som flicka ska hon bete sig milt, undvika konflikter och linda in det hon egentligen vill säga i mjuka meningar för att inte stöta sig med någon. Jag tycker att det är hemskt att se hur vi uppfostrar våra barn rätt in i könsnormernas begränsningar, så de redan vid så unga år vet vad som är "rätt" och "fel" för just deras kön. Vid tre ås ålder ska man kunna leka med vilka leksaker som helst, inte bekymra sig för om det är en typisk tjej- eller killgrej man fått!

 


Pojkar uppfostras till att vara självständiga, självgående och oberoende. Flickor får lära sig att ta hjälp av andra, att fungera i gupp och att vara "snälla". Flickor tränar på att gå ut och in i relationer, medan de försummar att träna på att vara ensamma. (Svaleryd, 2002 s 20) Detta gör att de utvecklar en konflikträdsla, eftersom de så gärna vill behålla sina relationer att de undviker konflikter som möjligtvis skulle kunna förstöra relationen. En flicka som går utanför dessa könsnormer, som tar plats, argumenterar för sin sak och inte är rädd för att inte vara älskad av alla, är enligt mig en stark och självständig individ som borde få cred för det. Men tyvärr är det oftast så att en tjej inte få samma epitet som en kille med dessa egenskaper. En kille kan kallas för stark, framåt och frågvis. En tjej får istället höra att hon borde tagga ner, att hon är besvärlig och borde låta andra komma till tals. Det är helt enkelt inte ansett som kvinnligt att höras och ta för sig.

 
Men vad jag även tycker att man måste komma ihåg, är att dessa könsnormer inte bara skapar problem för flickorna, utan även pojkarna får lida för detta. Hur svårt det än är för flickor att slå sig in i den manliga sfären, är det nästan dubbelt så hårt för pojkar att få acceptans för val i livet som tangerar det kvinnliga området. Det går inte att säga vem som har det värst, det enda vi kan göra är att erkänna att könsnormerna och könsollerna i stor utsträckning styr våra liv ända från det att vi är små, och göra vårt bästa för att motverka detta inskänkta tänkande för att skapa så många och varierande valmöjligheter som möjligt för våra kommande generationer."

Spring is in the air

Under mitt veckoslut i Karlstad kunde jag verkligen märka att varmare tider är på ingång. Jag kunde från det öppna fönstret (i mitt dubbelrum som jag fick till samma pris som ett enkelum, thank you very much!) känna de ljumma vindarna och höra våtecken som fågelsång och småfulla, lyckliga människor som vandrande omkring i kvällssolen. Själv låg jag mätt och tillfreds på sängen och läste ut en av de sex böcker jag införskaffat, samtidigt som jag höll kontakt med omvärlden via MSN (thank god för den som kom på att lägga MSN i mobiler!).

Men nu är jag hemma igen, och helgen har gått. En underbar helg, jävligt rolig! Blandat både vuxenpoängs-ativiteter (dop på lördagen och barnkalas på söndagen) med mer ystra tonårsbeteenden på lödagskvällen. Tack Foffe och Mattias för att ni förgyllde min kväll! Det patetiska folket och den märkliga dresscoden vägde lätt mot erat underbart roliga sällskap! Mer av den sortens kvällar kan man ju alltid hoppas på, de geografiska avstånden till trots...

Idag har jag själv fått känna på solens strålar! Satt i två timmar på balkongen hos Lena och Liam, och se på fan om jag inte lyckades få lite fäg också! Så här i början av solsäsongen är jag glad för minsta lilla pigmentsförändring, även om det resulterar i en "snygg" bonnabränna.

Dagens fundering: Varför envisas folk med att hålla på med förstörelse, och jävligt onödig sådan??! Inte nog med att Åsa + granne fick sina bilar tillbucklade, nu är det "nån" som gett sig på alla fina krokusarna i allén i stan. Nästan inte en enda blomma har fått vara kvar. Jävla idiotiska snorungar, vad är meningen med att göra sånt?

Sexpuckona anfaller!

Jag har tidigare bloggat om konstiga människor som mailar konstiga förfrågningar till mig. Igår, kl 19.33 fick jag ännu ett sådant mail, och jag känner ett behov av att dela med mig av det (finns en bok ute nu som heter ung. Sexpuckona anfaller, och jag känner att detta mail borde vara med i bokens uppföljare :P) :

"Du är oerhört vacker!
33 årig Master från västkusten.
Är som person väldigt lugn och stabil, är definitivt en livsnjutare av fulla mått och jag sätter livskvallite i första hand.
Söker dig erfarna sexslavinna eller oerfarna slyna. Kanske är du en redan fostrad och relativt färdig slavinna som enbart behöver formas för mina behov och önskningar, eller så kanske du är en helt oerfaren kåtslyna som behöver en sträng Master som med fast hand kan fostra och forma dig till en lydig och foglig sexslavinna.
Möjligtvis är du bara en ung kvinnlig novis som med stor nyfikenhet sakta och försiktigt vill närma dig din undergivna sida och få vägledning och undervisning.
Är intresserad av dig ovavsett om du söker enbart från sessioner till 24/7 relation.
Självklart sker allt mellan oss i fullt sammförstånd och med glimten i ögat

Vill förtydliga att målet för mig är att leva tillsammans i ett seriöst och kärleksfullt förhållande med en ug kvinna, men vägarna dit kan ju vara många.

Blir du nyfiken o intresserad så hör av dig till mig. Var inte blyg! "

Eeeeh.... wrong hole, asshole! Undrar hur denna killen tänker?  "Åh, NU har jag fått ihop en bra kontaktannons! Jag mailar alla tjejer på denna communityn! NÅN måste ju svara!"

Jaja, denna kåtslynan kommer han inte få svar ifrån i alla fall....




Helgen som gick: Geeeeeeöööööött!