Ekonomisk eftertanke

Alltså, det är otroligt skönt när man jobbar halvtid. Man kommer upp på morgonen, jobbar sina timmar, och har sedan massa tid att göra annat på (t.ex. så roliga saker som att skura hela badrummet och rensa handfatsavlopp som jag gjorde i tisdags...).

Men den ekonomiska biten gnager faktiskt lite i sinnet... Se på min budget för denna månaden:

Jag fick ut ca 8300 denna månaden, och har nu betalat

* Hyra (3934 kr)
* El (278 kr)
* TV-avgift (169 kr)
* Sparat (500 kr, på ett konto jag INTE får röra)
* Handlat mat (ca 2200 , dock lite extra saker som hårfärg inräknat där )
* Tankat bilen full (470 kr, hade lite bensin kvar sen förra tankningen)

och har just nu 1480 kr kvar på kontot. Då ska jag även betala småräkningar som försäkringar och tele också (via autogiro första arbetsdagen i månaden), plus att jag "råkade" beställa böcker för runt 500 kr som kommer i veckan . Och i morgon så ska jag till Rockbaren och festa, men som tur är så  vann jag ett presentkort på 500 kr där,  har gamla hundrakort med pengar kvar, och Ohlsson är skyldig mig 200 kr, så kvällen blir gratis !




Med allt detta i bakhuvudet så är det tur är har jag det som man måste ha för att överleva på en halvtidslön:

* En buffert med pengar som man kan ta av i nödfall!
Jag har två konton där jag sparar pengar, ett "pensionskonto" där jag sätter in 500 kr i månaden och som jag gett mig fan på att inte röra, och ett e-sparkonto där jag både sparar (i den mån det går) och lånar av mig själv.

* Otroligt givmilda föräldrar som ställer upp även ekonomiskt om det skulle krisa sig. TACK mamma och pappa!!
Jag försöker att utnyttja denna källan så lite som möjligt, men tackar oftast inte nej om hjälp erbjuds. Ett par byxor, en bal toapapper eller en låning av bensinkortet är rena genvägarna till sann lycka för en ekonomiskt hindrad själ! Ännu en gång, tack tack tack!! 

Sen är det ju inte på annat sätt än att man måste prioritera, rätta sig efter det man har i plånboken. Det är bl.a. därför jag knappt aldrig är och fikar längre. Många bäckar små, och allt vad det heter.



Gaddammit vad jag är vuxen  !!

Kommentarer
Postat av: Fastern....

Pengar har jag dåligt med själv.... men en kopp mjöl eller dyl vid bak kan jag alltid låna ut....
Om det krisar alltså!! ;-)

2008-02-28 @ 13:08:42
Postat av: Åsa

Hmm... Jag tar det där lite som en pik :p


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback