Än sa skriva såm de låtär!

Jag har fått hjälp av den eminenta fröken Foglé med en av mina uppgifter i skolan, där man ska skriva en text så som det låter när man talar.

Detta är texten jag och min skolkamrat Magda skrev i tisdags:

Fördelarna med en ljudenlig stavning är att det underlättar för barn som ska lära sig skriva. De kan helt enkelt skriva som det låter, och på så sätt främja sitt skriftflöde utan att känna sig nedtryckta av krångliga grammatiska stavningsregler. Nackdelen är att skrivspråket på så sätt skulle kunna bli alldeles för svårbegripligt för människor som inte befinner sig just i ens geografiska/språkliga närhet. Skrivspråket skulle bli så dialektalt färgat att en från norra Sverige kanske inte ens skulle kunna förstå vad en från söder skriver. Detta skulle innebära att det ändå måste skapas ett helt nytt regelverk för hur skriftspråk ska utläsas och tolkas.



Och här är ovanstående text på Alingsås:ska


Födelana mä än judenli stavni e att de undelätta fö ban såm sa lära sej skriva. De kan helt enkelt skriva såm de låter, å på så sätt främja sitt skrivflöde uta natt tjänna sej netryckta ah krånglia grammatiska staningsregler. Nackdele när att skrispråket på så sätt sulle kunna bli alldeles föschvårbegriplit fö människor såm inte befinneschei just i äns jeografiska/språklia närhet. Skrispråket skulle bli så dialektalt färjat att än frå nårra Svärjä kansche inte äns skulle kunna föschtå va än från söder skriver. Dätta sulle innebära att de ändå måste skapa sett helt nytt regelvärk för hur skrifsspråk ska utläsas och tålkas. 


Jag älskar mitt dialektala arv :D!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback