Vår snedvridna värld

Hela jag är i ett upplösningstillstånd av upprördhet. Den sjuka nyhetsrapproteringen i våra medier får mig att må illa. Ingemar Bergmans död får spaltmeter efter spaltmeter i våra tidningar, tv rapporterar i timmar om mästerregissörens liv och leverne. Visst, han är en av de mest kända svenskarna genom tiderna, internationellt erkänd och evigt saknad av många. Personligen har jag inte satt mig in i fenomenet Bergman tillräckligt mycket för att egentligen tycka och tänka om hans filmer, det enda jag vet är att jag tycker att han verkade vara ett svin som behandlade folk i sin närhet som skit och som led av något übermenschsyndrom som fick honom att ställa sig över alla andra. Men hey, det är bara min åsikt, baserat på vad jag läst och hört om personen Bergman, inte regissören Bergman. Så vila i frid Ingemar Bergman. Världen saknar dig.

Men det som nu upprör mig så är att samtidigt som hela världens kulturelit ställer sig på rad för att visa och berätta vilket speciellt och fantastiskt förhållande just de hade med Bergman, samtidigt är det 6 miljoner människor på flykt i Kongo-Kinshasa. Var är rapporteringarna om detta? Var är de timmeslånga programmen om dessa människors nöd?

Just nu känner jag mig som något sorts moraliskt helgon som propagerar för att massans väl måste komma före den enskilde individens, och jag vet att det är en utopi att tänka så, men kom igen!! Det är SEX MILJONER som är på flykt! De har ingenting kvar, deras hem och liv är helt förstörda, kvinnor våldtas på de allra grövsta tänkbara sätt:

Utdrag ur GP´s artikel 070731 (länk till hela artikeln ovan):

"I går rapporterade FN:s speciella sändebud för våld mot kvinnor, Yakin Erturk, om grova sexuella övergrepp "vilka i stora delar i samhället uppfattas som något normalt".
Erturk, som just avslutade en elva dagar lång resa i landet, uttryckte djup oro över det extrema våldet mot kvinnor i Kongo-Kinshasa.

- Vidrigheterna som begås av dessa beväpnade grupper är av en sådan obegripbar brutalitet att de går långt bortom våldtäkt, sa hon i ett pressmeddelande.

- Kvinnor blir brutal våldtagna, ofta framför sina familjer. I flera fall tvingas manliga släktingar, att under vapenhot, våldta sina egna döttrar, mödrar och systrar. Mycket ofta blir kvinnor skjutna eller knivskurna i könsorganen, efter att de har blivit våldtagna. Kvinnor som har överlevt månader av slaveri, berättade för mig att deras plågare hade tvingat dem att äta avföring eller kött från deras mördade släktingar."

Det är så sjukt och overkligt att jag inte kan tro att det är sant! Jag vet att världen är en grym plats, och att människor är onda varelser, men det övergår min fattningsförmåga hur man kan göra något sådant här! Folk måste upplysas, regeringar måste reagera, detta måste nå ut till omvärlden!

Men vad får vi? Timmeslånga rapporter om en 89-årig man som lugnt och stilla somnade in i sitt hem, omgiven av vårdare och folk som brydde sig om honom.....


Kommentarer
Postat av: Åsa

jag är med dig syster!

Postat av: Mudden

Tyvärr är det nog så... att det inte ligger nåt ekonomiskt intresse i att rensa upp i u-länderna.
För det är nämligen så, att de med makt, har kommit till den positionen, för att dom just är ohyggligt kåta på pengar. Det som driver folk att hamna i maktposition är deras sug på pengar...
Pengar pengar pengar... Något som är helt värdelöst när man jämnför det med äkta livsglädje, och det finns inte ens på Harrods.
Medans "vanligt folk", beklagar sig, skänker -pengar- och skriver blogginlägg.. Så mkt. mer kan vi inte göra. Det är samtidigt inte så lite, eftersom det sprider sig bland vanligt folk. Men folk med makt, kommer förmodligen inte att dra tummen ur röven i första taget om det inte bjuds på dollars.
Samhällstruktur kommer av utbildning, vilja att utbilda sig och utvecklas kommer av hjälp till självhjälp, och själv tänker en västerlänning att en smidig lösning borde vara att skjuta av samtliga avskum på rad...
Dock är inte liv något värd i dom kretsarna av folk som begår dessa omänskliga brott, så döden avskräcker nog knappast..
Fan, det blev ju nästan ett helt blogginlägg bara som kommentar :D

2007-08-02 @ 16:47:11
URL: http://mudden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback