There and back again

Så, då var mitt äventyr i Karlstad över för denna gång! Och eftersom det jävla kukinternet inte fungerade, så får jag göra ett gemensamt inlägg för söndag och måndag! För även om jag inte kunde publicera dem, tro inte att jag inte antecknade lite om mina hårda dagar! Håll till godo (och skit samma om texten ser lite konstig ut, orkar inte göra mer än att kopiera direkt från Word : P!)

Söndag 21/1

Transportsträcka, ja tack!                                           


 

Det finns inte mycket som gör mig så avkopplad som att resa. Det är inte målet som lockar mig mest, utan just att färdas, att ta mig från punkt A till punkt B. Karin Boye visste vad hon pratade om, då hon skrev ”visst finns det mål och mening med vår färd, men det är vägen dit som är mödan värd”.


 

Jag älskar att sätta mig i mitt transportmedel, vare sig det är bil, båt eller tåg, och bara… landa. De timmar jag spenderar på resande fot ser jag absolut inte som bortkastade, utan som ett gyllene tillfälle att bara förlora mig i mig själv. Jag kan verkligen slappna av och släppa allt, samtidigt som jag blir ytterst skärpt, alert och analytisk. Jag kan ta tillfället i akt att reflektera, att fundera, att spendera tid med mig själv och endast mig. Om man försöker sig på det hemma blir det aldrig på samma sak, det finns alltid saker som stör då. Telefonen ringer, disken ropar, sängen behövs bäddas eller så vill någon få ut mig på en fika.

 


Men när jag är på resande fot, då finns det inget som kan rubba mig från min plats, från mitt centra. Det enda jag kan göra är att sitta ner och sjunka ner i mina egna tankar. Jag är aldrig så fokuserad på mina egna tankar som när jag är på väg någonstans. Jag blir så otroligt avslappnad och lycklig, sorglös helt enkelt.

 


Resan idag till Karlstad var verkligen inget undantag. Så fort jag satte mig på min plats på tåget så infann sig ron i kroppen, och jag blev helt tillfreds. Jag hade absolut lite att fundera på från gårdagen, funderingar som behövde få sjunka in lite och bearbetas…

 


Tack vare snön så var tåget en aning försenat, samma med bussen från Laxå till Karlstad. Så jag kom fram till centralstationen runt 16.00. Sen var det bara att söka upp hotellet/pensionatet jag skulle bo på. Solsta Hotel är absolut rent, fräscht och hemtrevligt, lagom boende för lagom pengar…. Men det spelar mig absolut ingen roll, då deras trådlösa nätverk inte fungerar!!! Jag får paniiik! Det suger som satan i webbtarmen! Men men, det är ju bara tills på tisdag, det ska väl funka….Och förhoppningsvis så kommer någon i receptionen kunna hjälpa mig när den öppnar i morgon.

 


I morgon ja…. Då ska jag ta bussen till Karlstad Universitet och försöka hitta rätt bland alla salar och korridorer och starta livet som student på riktigt. Det ska bli otroligt roligt och spännande.



 Måndag 22/1 


Insane in the brain                                                                              

 


Herrejävlar vad det snurrar i mitt huvud just nu! Dagen har varit späckfylld med nya intryck och ny information, det känns som om huvudet är fyllt av bomull och ögonlocken är gjorda av bly. Jag är så jävla trött och slutkörd att jag till och med fryser (fick precis ta på mig en tjock tröja, INTE vanligt), men jag är otroligt glad ändå. Det här känns så sjukt bra, även om jag redan har panik för hur jag ska fatta allt och hinna med allt. Men det här är ju något jag VILL göra, och som jag VILL kunna, så det ska nog bli bra tillslut…

 


Idag har vi haft en introduktion till vår första kurs, Lärande och undervisning, 10 p. Den kommer vara uppbyggd med veckovisa teman.

 


v. 4: Att vara lärare, kunskap, lärande, kommunikation

v. 5: Att vara lärare, konflikthantering, utvecklingspsykologi

v. 6: Grupper i det lärande rummet

v. 7: Ämnesdidaktik

v. 8: Lärande hinder och möjligheter

v. 9: Genuspedagogik, Nyttan med kunskap

v. 10 – 11 : VFU (verksamhetsförlagd undervisning) Grupper i det lärande rummet

v. 12: Yrkesrollen

v. 13: Opponering på fördjupningsarbete och evaluering

 


Vi kommer även att ha inlämningsuppgifter, både individuellt och i grupp. Denna vecka lyder min individuella inlämningsuppgift som sådan:

 


”Du ska göra en vandring i ditt eget lärargalleri. Reflektera kring kunskaps – och lärandebeteenden samt människosyn utifrån egna erfarenheter och litteratur. Använd dig av Kveli: ”Att vara lärare” del 1 och ha frågeställningarna som stöd. Vilka kvalitéer utmärker en god pedagog? Ställ dig själv i relation till detta! Vilka kvaliteter anser du dig besitta i nuläget? Din syn på kunskap och lärande, samt din människosyn.”

 


Tidsfristen på denna uppgiften löper ut på fredag kl 16, och jag har inte fått boken levererad till mig än… tiiiight om tid kommer det bli!

 


Varannan vecka ska vi även lämna in en processdagbok, som är till för att sammanställa reflektioner som ska utmana min seminarieledare (Ulf heter han, stencool gubbe som hela tiden ställer frågor som får en att tänka till lite extra. Låter som någon annan jag känner…) och ska innehålla sammanfattningar från veckornas innehåll, föreläsningar, litteratur och gruppdiskussioner.

 


Som sagt, jag är sjukt nervös, men känner mig även sjukt peppad inför uppgiften! Och framför allt är jag otroligt glad för att få använda hjärnan igen, även om det kommer att ta ett tag innan jag kommer upp till min forna kapacitet… om jag ens någonsin når dit igen!

 


Nu ska jag läsa igenom del ett i Arne Malténs bok Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. Efter det får det vara nog för idag! Då ska min hjärna få slappna av med Simpsons, och kanske lite CSI efter det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback