Första lärcenterträffen

Vaknade 05.17 i morses. Idiotiskt, med tanke på att jag inte behövde gå upp innan 05.50... Men men, sjuka drömmar stör alltid min nattsömn...

Halv åtta gick tåget mot Falköping för min första telebildkonferens. Lite försenat tåg plus en förvirrad jag (gick åt helt fel håll i stan när jag klev av tåget, smart : P) gjorde att jag klev in sist i konferensen, dock fortfarande i tid!

Föreläsningarna för dagen hanterade Kunskap och Lärande (8.30 - 10) och Konflikthantering (10.30 - 12). Efter det kaffepaus och rundvandring på lärcentrat, sen grupparbete där vi skulle diskutera frågorna Vilka kunskaper är det som skolan skall förmedla, och hur kommer detta till uttryck i läroplaner och kursplaner, samt diskussionsuppgifter ur boken Kommunikation och konflikthantering.

Min grupp tog sig dock friheten att diskutera en punkt ur föreläsningen, Förebyggande "friskvård" för konflikthantering inom grupp istället, då vi inte ansåg oss ha någon nytta av diskussionsuppgifterna, som mestadels vände sig till redan yrkesverksamma människor. Så nu gäller det bara att vänta och se om läraren tycker att vårt initiativ är bra, eller om vi blir halshuggda för att vi inte lyder order ; ).

Jag kan även säga att jag blev glatt överraskad av min grupp! Vi fungerade jävligt bra tillsammans (nåja, tre av fyra är ju inte illa...), vi förde diskussionen framåt och samarbetade sjukt bra! Formulerade oss gemensamt på ett sätt vi alla kände oss nöjda med, och stöttade varann när vi inte riktigt fick fram det vi ville ha sagt. Högintressant blev det! Och effektiva var vi, höll tidsschemat nästan på sekunden, och jag hann med 15.50 tåget hem. En snabb vända till mor och far för att bada ena hunden, sen direkt hem och renskriva diskussionsanteckningar och pränta ner lite mer i processdagboken... faaaan vad jag är seriös och diciplinerad, wohoo!

(Förresten, redan nu har utbildningen fungerat som lite av en själaskådning för mig... Kan låta lite klyschig, men genom att läsa särskit  kommunikation och konflikthantering förstår jag hur jag fungerar och vad jag borde tänka på för att bli bättre inom främst området. Sen att vi även tar upp saker som jag: ets olika dimensioner och hur man ska förstärka sin jagbild, det är jag inte precis ledsen för. Det vete gudarna att jag kan behöva : P!)

Så nu lägger jag allvaret på hyllan för kvällen! Strax dax för Simpson+Simpson+House, wiiie!


"Det var så klart inne i huvudet på mig, men det hände något på vägen ut!"
                                                                                                                                        - Nalle Puh


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback